dijous, 5 de desembre de 2013

Participació i Assemblearisme a Adoles (I)

Els #monisenruta ens hem proposat treballar la participació de la colla a partir de l'Assemblea. Tot i que aquesta colla porta treballant en Assemblea des de fa anys, hem trobat oportú redefinir que és aquesta per nosaltres i com podem millorar el model de participació amb els #corconsenruta. 

A partir d'aquesta reflexió, ens proposem treballar-ho a partir d'aquest pont de desembre, quan els Adoles marxem a l'esplai Drac Màgic de Vilanova i la Geltrú!

Partint del pleistoceno remuntant als nostres avantpassats, podem afirmar que existia una consciencia real sobre el medi i sobre mètodes per la supervivència, això va comportar una necessitat en l’individu d’enfocar la seva existència en trobar mètodes eficients per aconseguir l’objectiu comú de la humanitat, seguir amb vida. Va començar l’especialització de noves eines per caçar o recol·lectar aliments (això ja més cap al neolític) i a partir d’aquí comença la necessitat de parlar i ser escoltat. 
Des de l’esplai considerem que l’assemblea és una bona manera de dur a terme aquesta comunicació entre individu dins de la societat, i més concretament, una participació comú entre adolescents i monitors. 
I què és una Assemblea per nosaltres? Una assemblea és un espai de participació i pressa de decisions basada en el consens, la democràcia i la igualtat de tots els components. 
Per a què serveix? Per prendre consciencia de la situació i en quin punt estan els temes a tractar, crear una opinió pròpia, que a vegades ve fonamentada per opinions alienes, amb les teves opinions acceptes les conseqüències que poden comportar i evidentment, la finalitat comuna és prendre decisions. 
Quines coses volem decidir en una assemblea d’adolescents? Evidentment existeix un límit. Hem de decidir en assemblea què fem amb el nostre pressupost, gestionar les campanyes econòmiques, decidir algunes activitats per saber quins són els seus interessos i motivacions. També ha d’existir el factor sorpresa i els espais per treballar els nostres objectius. 
I quins són els objectius? Què pretenem els monitors funcionant així? Per millorar l’autogestió, per millorar la participació, la cohesió i la confiança de grup. Assumint l’esplai com a escola de ciutadania, volem preparar-los de cara a un futur com a possibles ciutadans crítics i compromesos amb la societat, que hagin aprés a conviure, a escolar i que agafin confiança amb un mateix. No oblidem, tampoc, que és una bona preparació per quan formin part de l’equip de monitores, doncs aquest treballa assembleariament. 
 I quines són les premisses bàsiques de funcionament? Respectar torns de paraula, escoltar, participar, conèixer, conviure, acceptar decisions i opinions, la tolerància. 
I quins són els papers i les actituds corresponents?  Pel que fa als participants, hi ha d’haver el paper de moderador – que prèviament el podrien portar les monitores però que mica en mica hauria de recaure en mans dels Adoles. També és molt convenient el paper del secretari, que recull els acords presos per que quedin per escrits i tothom els conegui.


1 comentari:

  1. Que ben formats i preparats que pujaran aquests adoles! (relleu en breu, no?;)

    ResponElimina