IDEARI DEL CENTRE D’ESPLAI
L’EIXAM
Preàmbul
L’Esplai
Eixam es construeix a partir del voluntariat, sent així un grup de persones que
s’uneix amb un objectiu comú. L’associacionisme és el mitjà a partir del qual
aconseguim aquest objectiu. Busquem deixar de costat la importància d’una
recompensa material per un altre tipus de recompensa més personal i
satisfactòria. Entenem el
voluntariat com un compromís i una responsabilitat per damunt de les
obligacions. No entenem l’esplai sense que estigui lligat al
voluntariat.
El
nostre objectiu principal és sentir-se realitzat i a gust tant amb un mateix
com amb la societat. Cerquem la felicitat com un element utòpic en el que cal
enfocar la nostra acció amb l’objectiu d’apropar-nos-hi el màxim possible essent
així un estat de recerca contínua.
Per
arribar a aquest objectiu tenim dos grans eixos, al voltant dels quals
desenvolupem la nostra tasca educativa i participativa: l’acció crítica i
l’acció pedagògica.
Vessant
d’acció social
Per
una banda, a l’Eixam creiem que els infants, famílies i tothom que ho desitgi i
estigui relacionat amb l’esplai tingui la oportunitat de formar part del
projecte. Busquem mecanismes per prendre decisions involucrant a tots els
membres de l’Eixam. Per a això fem servir l’assemblea, que té com a eina
principal el diàleg i el consens, tenint present l’opinió de les famílies i
infants (atenent el seu grau maduratiu), per prendre decisions.
Som
un equip de monitores on la presa de decisions és horitzontal, basant-nos en el
compromís que vol i pot donar cadascú.
Tot
i que ens considerem apartidistes, som conscients
que vivint en societat ja fem política. Fer política a l’esplai és inevitable,
però també necessari, hem de ser conscients de que en fem, sempre tenint en compte
els nostres valors, com ara la ciutadania crítica.
Treballem
per i la cultura catalana, des de una posició horitzontal enfront la resta,
sense oblidar que la catalana és la nostra.
Apostem
per una educació en la convivència que ha de ser cívica, respectuosa i també
respectada sempre i quan considerem justes les normes establertes. Quan no
sigui així hem de fomentar el pensament crític per tal de trobar alternatives
conseqüents amb aquest ideari i reivindicar-les per promoure el canvi social. Entenem
aquesta actitud com el civisme crític.
No
hem d’oblidar els nostres deures com a entitat dins de la societat, com ho és
la construcció social.
Fem
poble, però també estem oberts a la resta del món tenint en compte tot el que
això comporta, com pot ser: respectar a les persones, a altres cultures i
societats, estar per sobre dels estereotips i tòpics, valorar la persona per
sobre de la seva cultura i costums i no tolerar les actituds que no respectin
els drets humans.
Vessant
pedagògica
Per
una altra banda, som una entitat educativa que treballa des de l’educació no
formal (educació intencionada sense reconeixement oficial) en el temps de
lleure (temps lliure d’una persona que es dedica al creixement personal d’un
mateix i/o d’altres) que treballem en i pels Drets Humans i Drets dels Infants
tenint en compte la dignitat humana com a eix de les nostres accions. Promovem
el respecte integral, és a dir, el respecte de les persones per les persones
sense deixar de banda el respecte sobre un mateix i el seu cos. D’això entenem
la dignitat humana.
Fem
servir la coeducació com a eina per acabar amb la dicotomia de gènere i sexe,
la homofòbia, la transfòbia, tabús respecte el cos, estereotips, prejudicis i
totes les actituds intolerants i opressives que venen donades pel sistema
actual del qual formem part i tenim intenció de transformar.
Ens
reivindiquem com persones laiques, lliure-pensadores i progressistes.
Laiques perquè respectem que
la gent pugui tenir una religió o creença però sense educar en i per cap dogma.
Defensem el dret a pensar i opinar lliurement sense que aquestes idees siguin
rebutjades de forma sistemàtica.
Lliure-pensadores perquè no
tenim por d’expressar les nostres pròpies idees, no ens cohibim ni ens deixem manipular
per l’entorn. Hi ha idees que no podem permetre, i que enfoquem cap a un
pensament crític.
Progressistes
perquè no acceptem les normes establertes per
se, així doncs ens ho qüestionem tot per construir un món més just i
equitatiu.
Treballem l’ideari i els
objectius pedagògics a través del joc. El joc és el mètode participatiu i
bidireccional en que aprenem tant els educadors com els participants i en que
ambdues parts assoleixen un creixement personal que no ofereixen altres mètodes
educatius, formals i no-formals.
Tenim
el diàleg com a mitjà principal de resolució de conflictes a través de les
relacions interpersonals, fora de l’àmbit escolar i familiar. Apostem sempre
per la no violència de cap tipus.
Treballem
el present pensant en el futur. Apostem pel demà amb ganes contínues d’aprendre
i formar-se de forma integral.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada